Już niebawem rozpocznie się zakupowe szaleństwo – Black Friday dla amatorów zakupów stacjonarnych i Cyber Monday dla serfujących po sklepach internetowych. Przedsiębiorcy już od wielu dni zachęcają nas do zakupów obiecując nawet atrakcyjne weekendy i tygodnie.

Black Friday w tym roku przypada 26.11.2021 r. To już za kilka dni. Następujący po nim poniedziałek to Cyber Monday. Niezależnie jaką formę zakupów wybierzemy na pewno coś dla siebie znajdziemy. Szczególnie osoby, które czekają na te dni z nadzieją, że wybrane przez nich artykuły będą w atrakcyjnych cenach. Ale czy tak będzie?
TRIKI PRZEDSIĘBIORCÓW
Przedsiębiorcy na różne sposoby starają się zachęcić nas do odwiedzenia w tym czasie swoich sklepów, ale pamiętajmy:

  • atrakcyjne ceny mogą tak naprawdę dotyczyć kilku sztuk, które w sklepach stacjonarnych kupią jedynie pierwsze osoby z kolejki,
  • porównujmy oferty różnych sklepów, być może w innym sklepie ten produkt regularnie jest w takiej cenie,
  • porównujmy ceny na półce i w gazetce z cenami w kasie – masz prawo do zakupu towaru po najkorzystniejszej cenie
  • „więcej za mniej”, „w zestawie taniej” – tak przekonują nas sprzedawcy, ale czy na pewno potrzebujemy 3 par skarpet albo 3 kosmetyków,
  • ceny towarów się zmieniają i mogą być podnoszone przed wyprzedażą, aby obniżka wydawała się bardziej atrakcyjna.

PAMIĘTAJ O SWOICH PRAWACH
Niezależnie w jakiej formie kupujemy towary – w cenie regularnej czy promocyjnej, przez internet czy stacjonarnie – posiadamy prawa jako konsumenci. Jeśli produkt okaże się wadliwy mamy prawo do reklamacji. Składamy ją u sprzedawcy korzystając z rękojmi lub gdy do produktu dołączona jest gwarancja, na jej podstawie do gwaranta. To my decydujemy, którą formę wybierzemy. Warto jednak pamiętać, że zasady rękojmi określone są w przepisach prawa powszechnego, natomiast zasady gwarancji określa gwarant. Nie możemy reklamować towaru przecenionego z uwagi na wadę, o której wiedzieliśmy w trakcie zakupu.
Korzystając z e-handlu mamy ustawowe prawo do zwrotu towaru bez podania przyczyny.
W ciągu 14 dni od dnia otrzymania produktu możemy odstąpić od umowy. Takiego prawa nie mamy dokonując tradycyjnych zakupów. W sklepie stacjonarnym zwrot towaru zależy od dobrej woli sprzedawcy i to on określa zasady. W jakim terminie zwrot jest możliwy, w jakiej formie następuje zwrot pieniędzy – w formie gotówki czy w formie bonu, który zrealizujemy wyłącznie w tym sklepie? O to wszystko warto zapytać sprzedawcę.
BEZPIECZNE ZAKUPY W SIECI
Zadbajmy o sprawdzenie wiarygodności sklepu internetowego. Na stronie poszukajmy danych rejestrowych i kontaktowych przedsiębiorcy, np. w regulaminie sklepu. Przedsiębiorca nie może być anonimowy. Nasze wątpliwości powinien wzbudzić sprzedawca, który jako formę zapłaty wskazuje jedynie przelew, a możliwość kontaktu istnieje wyłącznie za pośrednictwem gotowej rubryki do przesłania wiadomości e-mail. Zwracajmy również uwagę na symbol zamkniętej kłódki w adresie strony internetowej oraz prefiks https://.
ZAPROSZENIE NA WEBINAR
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Europejskie Centrum Konsumenckie oraz Rzecznik Konsumentów w Białej Podlaskiej zapraszają na webinar „Black Friday – vademecum łowców okazji”, który odbędzie się w piątek 26 listopada 2021r. o godz. 10.00 na kanale UOKiK na YouTube .


Beata Manios- rzecznik
Inspekcji Handlowej w Szczecinie
Tel. 91 4225239 wew. 46